چاپ و تبلیغات هگز

چاپ و تبلیغات هگز

پس از مراحل استراتژی پیام وایجاد پیام، برای ارسال آن از رسانه اقدام می‌کنیم. چنانچه رسانه چاپی را انتخاب کرده باشیم مراحل به قرار ذیل خواهد بود : مشخص کردن ابعاد کاغذ، تهیه زینک، چاپ، صحافی.

ابعاد کاغذ

ابعاد کاغذ چاپ و تبلیغات هگز

ابعاد کاغذ چاپ و تبلیغات هگز

ابعاد و اندازه استاندارد کاغذ
در مورد ابعاد کاغذ ها تا کنون در زمان های مختلف و در کشورهای گوناگون، استانداردهای متنوعی ارائه شده. با این حال به نظر می رسه امروزه دو سیستم سازمان استاندارد بین الملی  ISO) و سیستم استاندارد آمریکای شمالی دو سیستم استانداردی هستند که استفاده از آنها وسیع‌تر است.
استاندارد بین المللی ایزو 216 یا (The international standard: ISO 216):
استاندارد بین المللی ابعاد کاغد یا ایزو 216 بر پایه استاندارد DIN کشور آلمان قرار گرفته. (دلیل استفاده از استاندارد کشور آلمان در این مورد به سابقه و پیشرو بودن این کشور در صنایع چاپ و کاغذ مربوط بوده) . ویژگی منحصر به فرد این سیستم مقیاس پذیر بودن اون هست. بر این اساس در همه ابعاد کاغذ های استاندارد ایزو ، نسبت طول به عرض تقریبا برابر با 1/4142 ( جذر عدد 2) است. در این استاندارد سه خانواده کاغذ با ابعاد مشخص وجود دارند : گروه A ، گروه B و گروه C.
توجه داشته باشید که بر اساس استاندارد ایزو نحوه بیان ابعاد یک ورق کاغذ باید بصورت عرض در طول (با توجه به حالت لاتین ) باشد. برای مثال هنگام نام بردن سایز A4 آن را بصورت 297 ×‌ 210 میلی متر بیان می‌کنند. دقت کنید که واحد اندازه گیری استاندارد «میلی متر» است و ضمنا بدانید که با توجه به استفاده از نسبت 4142 /1 برخی از ابعاد عدد اعشاری می‌شود که آن را روند کرد.
گروه A
- در این گروه نسبت طول به عرض کاغذ عدد مطلق 1/4142 است.
- اندازه مساحت کاغذ A0 در این گروه 841 × 1189 mm و تقریبا برابر با یک متر مربع (در واقع 999949 میلی متر مربع بوده که به یک متر مربع روند شده) است . این اندازه به عنوان استاندارد مبنا برای تعیین گرماژ یک ورق کاغذ استفاده می شود.
- در این گروه کاغذ‌های کوچکتر با نصف کردن طول کاغذ بزرگ‌تر به دو قسمت بدست می‌آید. برای مثال قطع A1 با نصف کردن طول کاغذ A0 به دو قسمت مساوی به دست می‌آید بنابراین قطع A1 مساوی خواهد بود با 594 × 841 ( البته عرض 594/5 بوده که روند شده ). همانظور که می بینید عرض کاغذ بزرگ‌تر بعد از نصف شدن طول کاغذ کوچک‌تر خواهد بود.
گروه B و C
اگر چه اندازه های گروه A محدوده قابل قبولی از اندازه‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهند با این حال نمی‌توان گفت که لزوما کافی هستند. به همین دلیل اندازه‌هایی در دو گروه B و C علاوه بر اندازه‌های گروه A ایجاد شده‌اند تا اندازه‌های غیر متعارف و خاص هم پوشش داده شوند. البته اندازه های گروه B و C هم از لحاظ هندسی مشابه اندازه‌های گروه A به دست اومدن. بر این اساس اندازه‌های گروه B به نحوی ایجاد شدن که هر اندازه از این گروه میانگین هندسی دو اندازه از گروه A باشه. برای مثال قطع کاغذ B1 تقریبا مابین قطع کاغذ A0 و A1 است. به این ترتیب از کاغذ A0 می‌توان قطع B1 و از قطع B1 هم می‌توان کاغذ A1 را به دست آورد. اما اندازه گروه C ما بین اندازه‌های گروه A و B قرار دارند. برای مثال قطع کاغذ C4 کوچکتر از B4 اما بزرگتر از A4 است. از اندازه های گروه C برای ساخت پاکت‌های مراسلاتی استفاده می‌کنند.

زینک 
زینک ورقی فلزی، پلاستیکی یا کاغذی با ابعاد مشخص است که در لیتوگرافی طرح مورد نظر برای چاپ را روی آن کپی می‌کنند و در چاپ افست از آن استفاده می‌شود. زینک نام مصطلحی در صنعت چاپ در ایران برای معادل
Printing Plate يا به طور خلاصه Plate از زبان انگلیسی است. در انگلیسی زینک (به انگلیسی:Zinc) به معنای فلز «روی» است.
انواع زینک‌ها (پلیت)
    •    پلیت‌های دیازو
    •    پلیت‌های فتوپلیمر این دو نوع پلیت با لایه‌ای از ترکیبات مواد آلی پوشش داده می‌شوند و عموما برای تیراژهای چاپی بالا کار گرفته می‌شوند.
    •    پلیت‌های هالید نقره
که بنا به نوع پوشش و مورد مصرف به سه دسته تقسیم می‌شوند
:
الف) پلیت هالید نقره معمولی که با لایهٔ حساس به نور، مشابه فیلم‌های عکاسی پوشش داده می‌شود.
ب) پلیت هالید نقره با پایهٔ فیلم (پلیت پلی‌استری) که عموما در چاپ تک رنگ کاربرد دارد.
ج) پلیت هالید نقره با پایهٔ فلزی که فقط برای سیستم‌های خروجی مستقیم پلیت (ctp) کاربرد دارد.
    •    پلیت‌های دو فلزی
که دارای یک لایهٔ پلیمری از قبل حساس شده هستند. دو نوع شناخته شده تر آن عبارتند از
:
الف) پلیت‌های با روکشی مسی بر روی فولاد ضد زنگ یا آلومنیوم
ب) پلیت با روکش کرم روی مس
    •    پلیت‌های الکترواستاتیکی
پلیت‌های الکترواستاتیکی نیز بر دو نوع هستند
:
الف) پلیت با ترکیبات معدنی و غیر آلی نور رسانا
ب) پلیت‌های با ترکیبات مواد آلی نور رسانا
    •    پلیت‌های افست خشک (بدون آب)
که فقط در ماشین چاپ افست خشک (بدون آب) استفاده می‌شوند. استفاده از این نوع پلیت‌ها نیاز به مرکب ویژه دارد
.
    •    پلیت‌های زدودنی
که به صورت دیجیتالی حساس می‌شوند(نیازی به طی مراحل شیمیایی ندارد) و در دو نوع پایهٔ فلزی و پلی استر ی عرضه می‌شوند
.
    •    پلیت‌های حساس به حرارت
مراحل حساس نمودن و ظاهر کردن این پلیت‌ها کاملا شبیه به تهیه فیلم لیتوگرافی با دستگاه ایمیج ستر می‌باشد
.

چاپ 
چاپ دیجیتال و تفاوت آن با چاپ افست چیست؟
چاپ دیجیتال یکی از روش‌های تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است. این روش معمولا شامل چاپ حرفه‌ای در تیراژهای کم تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که بوسیله چاپگرهای لارج فرمت و/یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود. چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل چاپ افست است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری که در تهیه پلیت های چاپ انجام می‌شوند برای تیراژهای کم تعداد جبران می‌شود. این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می‌آورد و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد. صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین
های چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن است.
تفاوتهای عمده : چاپ دیجیتال با سایر روشهای چاپ مثل چاپ افست و یا لتر پرس دارای تفاوت اساسی است. برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر است:
• به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل لیتوگرافی، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه تر است.
• در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی است.
• در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ و یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد.
• چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می‌تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی‌شود.

چاپ افست نوعی از چاپ که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی‌گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه‌است . در چاپ افست نخست آن چه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد. زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیا به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد. سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می‌باشد.
علم شیمی نقش مهمی در چاپ افست دارد، چاپ افست تقابل بین آب و مرکب است که بر روی سطح پلیت که صفحه ای از جنس آلومینیوم می باشد صورت می‌پذیرد که اصطلاحاً در چاپ افست به این صفحه زینک گفته می‌شود سطح رویی این صفحه توسط روش‌های الکترو شیمیایی اکسید شده است وتبدیل به اکسید آلومینیوم گردیده است تاسختی و مقاومت شیمیایی آن بالا رود . سطح رویی زینک را با مواد پلیمری حاوی مواد حساس به نور نمک های دیازونیوم پوشش می‌دهند.زینک توسط نور ماورای بنفش ویا لیزر نوردهی می‌شود تا تصویر برروی آن ایجاد گردد وسپس توسط یک محلول قلیایی شستشو می‌شود تا ماده پلیمری در نقاط نور خورده از روی سطح زینک برداشته شود بدین طریق دو ناحیه بر روی سطح زینک ایجاد می‌شود( نواحی آب دوست و نواحی چربی دوست)، نواحی تصویری روی سطح زینک که ازماده پلیمری تشکیل شده است چربی دوست و جاذب مرکب و نواحی دیگر آب دوست و جاذب رطوبت می‌باشد .برای آنکه در نواحی غیر تصویری سطح زینک، لایه نازکی از آب وجود داشته باشد تاازنفوذ مرکب به آن جلوگیری شود باید کشش سطحی آب ورودی به سطح زینک را کاهش داد که معمولاً با اضافه کردن موادی مانند ایزو پروپیل الکل این کار صورت می‌گیرد. همچنین آب موجود در ماشین چاپ که قسمتهای غیر تصویری را پوشش می‌دهد که اصطلاحاً محلول مرطوب کننده نامیده می‌شود باید دارای خاصیت اسیدی باشد و
PH
آن در محدوده 4.8-5.2 باشد که با استفاده از یک محلول بافری به نام داروی آب و اضافه کردن به محلول مرطوب کننده صورت می‌پذیرد.
از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است . 

TOP طراحی و اجرا توسط شرکت هگز انجام گردیده و کلیه حقوق آن محفوظ می باشد.